Najbardziej znany most we Wrocławiu będzie remontowany!
Pierwsze plany remontu Mostu Grunwaldzkiego dostępne były już w wakacje (lipiec/sierpień 2023 rok). Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta twierdził wówczas, że części ustroju nośnego konstrukcji są w coraz gorszym stanie. Nie jest to nic dziwnego. Most Grunwaldzki został wybudowany w 1910 roku, i nieprzerwanie, przez ponad 110 lat, jeżdżą po nim autobusy, tramwaje i samochody. Budowa i oddanie do użytku AOW (2012 r.) pozwoliły odciążyć most od ruchu tranzytowego, ale nowoczesne tramwaje i autobusy są o wiele cięższe niż te produkowane dekadę temu. Remont jest więc niezbędny.
- Właśnie udało nam się podpisać umowę z biurem projektowym, które opracuje dokumentację wszechstronnego remontu przeprawy. Prace projektowe potrwają cały rok, dopiero potem przygotujemy przetarg na roboty budowlane - poinformował w czwartek (14 grudnia) w mediach społecznościowych prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Most liczy sobie 113 lat, więc prac do wykonania będzie dużo. Most Grunwaldzki ma przejść gruntowne odświeżenie, pod czujnym okiem konserwatora zabytków. Plany zakładają:
- wymiana żelbetowej płyty pomostowej,
- wymiana nawierzchni jezdni,
- wymiana izolacji,
- naprawy antykorozyjne konstrukcji stalowej,
- wzmocnienie konstrukcji mostu,
- wymianę torowiska.
- No i wreszcie temat, o który i tak zaraz spytacie: przywrócenie utraconych pod koniec wojny elementów dekoracyjnych. W wytycznych dotyczących renowacji kamiennych pylonów zawarliśmy odtworzenie wieńczących je kopuł. Chcemy poznać możliwości w tym zakresie - dodaje prezydent miasta.
Koniec remontu planowany jest przed 2030 rokiem, czyli przed 120. urodzinami Mostu Grunwaldzkiego.
Ciekawostki o 113-letnim Moście Grunwaldzkim
- Konkurs na projekt mostu ogłoszono pod koniec 1904 roku.
- Budowa rozpoczęła się w październiku 1907 roku.
- Roboty trwały do jesieni 1909 roku. Przez dwa pierwsze kwartały 1910 roku prowadzone były prace wykończeniowe.
- Otwarcie mostu odbyło się 10 października 1910 roku.
Most Grunwaldzki to jedno z ważniejszych połączeń przez Odrę. Jeździły po nim kiedyś nawet konne tramwaje. Jest on oryginalny dzięki nietypowym rozwiązaniom konstrukcyjnym: pasma nośne wykonane są z blachy ułożonej na płasko, nietypowy jest również sposób mocowania wieszaków podtrzymujących belki. Ważnym kryterium była także jego monumentalność i wysokość, która mimo potęgi nie zasłaniała Ostrowa Tumskiego. Do budowy zużyto 1976 t żelaza zlewnego, 289,5 t stali zlewnej, ponad 4 t ołowiu, 1,4 t miedzi i 7160 m3 betonu.
Tu znajduje się Most Grunwaldzki:
Zobacz też:
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?