Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uciążliwa droga

Mariusz Junik
Przebiegająca przez cały Pasiecznik i Chmieleń droga krajowa nr 30 z Jeleniej Góry do Zgorzelca jest bardzo ruchliwa. Dopiero obwodnica ulży mieszkańcom wsi. fot. Marcin Oliva Soto
Przebiegająca przez cały Pasiecznik i Chmieleń droga krajowa nr 30 z Jeleniej Góry do Zgorzelca jest bardzo ruchliwa. Dopiero obwodnica ulży mieszkańcom wsi. fot. Marcin Oliva Soto
Budowa obejść Chmielenia i Pasiecznika ruszy najwcześniej za rok Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przymierza się do rozpoczęcia budowy obwodnic Chmielenia i Pasiecznika.

Budowa obejść Chmielenia i Pasiecznika ruszy najwcześniej za rok
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przymierza się do rozpoczęcia budowy obwodnic Chmielenia i Pasiecznika. Plany tej inwestycji trafiły do Warszawy, a stamtąd już
tylko krok do rozpoczęcia ostatecznego projektowania trasy

Okazuje się, że budowa obwodnicy to kłopotliwa i czasochłonna inwestycja. Uzgodnienia z gminą już dawno zostały zakończone, a postępów w pracach ludzie nie widzą – mówi Jan Makowski z referatu techniczno-gospdoarczego lubomierskiego magistratu.

Droga przez mękę
Starania o budowę obwodnicy Pasiecznika Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła na początku ubiegłego roku. Załatwianie formalności trwa miesiącami, które zamieniają się powoli w lata. Na razie gotowy jest raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, a także decyzja o uwarunkowaniach zgody na budowę obwodnic.
– Formalnych spraw przy tak dużej inwestycji nie przeskoczymy. Z Warszawy sprawa trafi do wojewody dolnośląskiego, który wydaje decyzję lokalizacyjną. Dopiero wówczas będziemy mogli ogłasić przetarg na wykonanie projektu budowalnego obwodnic – informuje Joann Wąsiel, specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA.
W przypadku obejścia Pasiecznika najprawdopodobniej wybrany zostanie wariant budowy obwodnicy południowej. Jest to rozwiązanie najkorzystniejsze. Droga będzie miała 4200 m długości i 3 skrzyżowania. Koszt to 100 mln zł.
Jednym z kłopotów, jakie mogą pojawić się przy budowie, to istniejące w pobliżu projektowanej obwodnicy obiekty wpisane do rejestru zabytków oraz stanowiska archeologiczne. Jeśli trafi się na nie w czasie budowy, to konieczne będzie wstrzymanie prac.

Postawią ekrany
W niektórych miejscach planuje się ustawić ekrany akustyczne.
– Muszą być ekrany, bo obecnie hałas czasem jest tak duży, że nie można spokojnie wyjść przed dom – mówi Jadwiga Romańska z Pasiecznika, zamieszkująca przy obecnej drodze przebiegającej w całości przez wieś.
Jeśli wszystko będzie przebiegać bez zakłóceń, to budowa obwodnic może się rozpocząć już pod koniec przyszłego roku. •

Obawy mieszkańców
Kiedy wydawano decyzję o warunkach środowiskowych swoje uwagi wniósł tylko jeden mieszkaniec Pasiecznika – Tadeusz Andruszko. Obawiał się hałasu, obniżenia poziomu wód gruntowych w studni, oraz przerwania drenażu odwadniającego i rurociągu doprowadzającego wodę pitną. Andruszko boi się również spowodowania przez budowę obwodnicy lokalnych podtopień przy nadmiernych opadach czy roztopach. Chce także, aby przy przy projektowaniu nie zapomnieć o bezkolizyjnym przejściu dla bydła hodowanego w gospodarstwach rolnych. Wykonawca może, ale nie musi, uwzględnić te życzenia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lwowekslaski.naszemiasto.pl Nasze Miasto