Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wałbrzych: Pociągi mają powrócić na linię kolejową nr 291 - Wałbrzych Szczawienko - Mieroszów - ZDJĘCIA

Artur Szałkowski
Szynobus Kolei Dolnośląskich wjeżdża na nieczynny od wielu lat dla pociągów pasażerskich odcinek linii kolejowej nr 291 ze stacji Wałbrzych Szczawienko w kierunku Szczawna-Zdroju
Szynobus Kolei Dolnośląskich wjeżdża na nieczynny od wielu lat dla pociągów pasażerskich odcinek linii kolejowej nr 291 ze stacji Wałbrzych Szczawienko w kierunku Szczawna-Zdroju Koleje Dolnośląskie
Cezary Przybylski - marszałek województwa dolnośląskiego i Tymoteusz Myrda - członek zarządu województwa wspólnie z przedstawicielami PKP podpisali protokoły uzgodnień w sprawie przejęcia kolejnych ośmiu linii kolejowych, w tym linii nr 291.

– Cieszy mnie fakt, że formalności idą tak sprawnie i terminowo. Pozostała jeszcze kwestia podpisania aktów notarialnych, mam jednak nadzieję, że nastąpi to równie szybko – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.

Niebawem od strony rządowej przejęte zostaną następujące linie:

- nr 316 relacji Złotoryja – Rokitki
- nr 291 relacji Wałbrzych Szczawienko - Mieroszów (odcinek Szczawno Zdrój - Sobięcin)
- nr 310 relacji Kobierzyce - Piława Górna
- nr 284 odcinek Jerzmanice Zdrój - Lwówek Śląski
- nr 323 odcinek Nowa Wieś Grodziska - Bolesławiec Wschód
- nr 318 relacji Srebrna Góra - Bielawa Zachodnia
- nr 319 relacji Strzelin – Łagiewniki
- nr 327 relacji Ścinawka Średnia – Radków

Planowane przejęcia i uruchomienia linii to jeden z elementów strategii rozwoju transportu województwa dolnośląskiego. Takie działania będą miały znaczący wpływ nie tylko na rozwój turystyki w regionie, ale skorzystają na nich również mieszkańcy, którzy zyskają nowe połączenia do pracy czy szkoły.

– Naszym celem jest połączenie jak największej liczby miast regionu dostępną siecią kolejową. Dzięki temu podróże po Dolnym Śląsku będą szybkie i komfortowe – zaznacza marszałek Cezary Przybylski.

Zabiegi o reaktywację linii kolejowej nr 291 czynione są od wielu lat, a inwestycja ta została wpisana w strategię Aglomeracji Wałbrzyskiej. Prawie 8 lat temu władze Wałbrzycha przedstawiły plany związane z utworzeniem Wałbrzyskiej Kolei Aglomeracyjnej we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu oraz gminami Aglomeracji Wałbrzyskiej, które zostały ujęte w projekcie. Pierwszy etap, którego realizacja ma ruszyła na przełomie 2018 i 2019 r. zakłada budowę przystanku kolejowego Wałbrzych Centrum. Będzie usytuowany na linii kolejowej nr 274 (Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra - Zgorzelec) pomiędzy ulicami: Wysockiego i Lubelską. Przystanek będzie jednym z głównych elementów dużego centrum przesiadkowego (kolejowego i autobusowego), połączonego z obiektem usługowo-handlowym.

tutaj znajdziecie informacje, zdjęcia oraz wizualizacje dotyczące Wałbrzych Centrum

W ramach prac związanych z pierwszym etapem tworzenia Kolei Aglomeracji Wałbrzyskiej, jest także modernizacja linii kolejowej nr 286, która łączy Kłodzko z Wałbrzychem. Ta część zadania jest w trakcie realizacji. Trwają obecnie prace związane z wymianą torów w najdłuższym tunelu kolejowym w Polsce, który łączy Wałbrzych z Jedliną-Zdrój i został wydrążony w masywie Małego Wołowca (720 m n.p.m.).

tutaj znajdziecie zdjęcia oraz informacje dotyczące remontu tunelu

Drugi etap tworzenia Wałbrzyskiej Kolei Aglomeracyjnej zakłada budowę odnóg od linii nr 274 do strefy ekonomicznej i dalej do dzielnicy Poniatów oraz w kierunku dzielnicy Podzamcze. W trzecim etapie zostanie przedłużone połączenie z Podzamcza przez Szczawno-Zdrój i wałbrzyskie dzielnice Biały Kamień i Sobięcin do linii nr 274 w Boguszowie-Gorcach. Z tą samą linią w Kuźnicach Świdnickich zostanie połączona i zmodernizowana linia nr 291 do Unisławia Śląskiego, Sokołowska i Mieroszowa.

Plany kolejnych etapów budowy Wałbrzyskiej Kolei Aglomeracyjnej znajdziecie w załącznikach

W czwartym etapie zostanie zbudowana linia kolejowa od Jedliny Górnej na linii nr 286 do Jedliny Dolnej, Olszyńca, Jugowic i ostatecznie Zagórza Śląskiego. Ostatni piąty etap zakłada budowę linii pomiędzy wałbrzyskim Poniatowem i Zagórzem Śląskim przez Dziećmorowice i Stary Julianów. Wałbrzyska Kolej Aglomeracyjna to projekt, który ma być realizowany przez PKP PLK, urząd marszałkowski oraz zainteresowane gminy.

Większość pieniędzy na realizację projektu ma pochodzić z funduszy Unii Europejskiej w ramach projektu Aglomeracji Wałbrzyskiej. Kiedy zadanie zostanie zrealizowane w całości? Na to pytanie trudno dać obecnie odpowiedź. Kiedy w 2014 r. prezentowano pierwsze projekty dotyczące zadania, mówiono o 5-letnim terminie jego realizacji. Obecnie wiadomo, że cała inwestycja nie zostanie ukończona w tym terminie, np. budowa nowego przystanku kolejowego Wałbrzych Centrum, który jest ujęty w pierwszym etapie potrwa do 2020 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto